2mans armén


Vart tog äventyrsspelen vägen?
juli 9, 2009, 10:16 f m
Filed under: Retro | Etiketter: , ,

Har verkligen återupptäckt en gammal favoritgenre; äventyrsspel. Denna genre var nog som störst i början av 1990-talet och har idag näst intill försvunnit. Blev därför otroligt glad när jag upptäckte att Broken Sword : Shadow of the Templars skulle släppas till Nintendo DS. Har hört att hela Broken Sword serien är bra men hann aldrig spela något av spelen till PC när det släpptes. DS:en är verkligen perfekt för denna typ av spel anser jag och pennan fungerar perfekt till spelet. Har kommit en bit in i äventyret och njuter verkligen av spelet. För alla som missat spelet så rekommenderar jag det verkligen, förutom DS så finns denna directors cut även till Wii.

 

Apropå äventyrsspel så blev jag glad att se att Lucasarts skulle göra en remake på Monkey Island, spelet släpps 15/7 på Xbox Live. Tydligen ska det även finnas möjlighet att switcha tillbaka till den gamla grafiken, men när jag köpt spelet ska jag ge den nya upphottade grafiken en chans. Har för många år sen klarat av Monkey Island 2 och det var verkligen ett bra spel det med, hoppas 1an motsvarar förväntningarna. Med denna ny satsning hoppas jag äventyrsspelen får ett uppsving och fler spel släpps, både gamla godingar och nya spel.

För alla andra som behöver få sin äventyrsspel fix så kan jag tipsa om att Beneath a steel sky och Flight of the Amazon Queen finns att ladda ned gratis på Internet. Använd det förträffliga ScummVM så behöver du inte krångla med att försöka få igång spelen på en modern PC.


Hade egentligen tänkt komma in på PC CD-Rom och FMV men det får bli någon annan gång istället.


Kommentera so far
Lämna en kommentar



Lämna en kommentar